Özel eğitim dijital düzene hazır mı?

Dünyanın değişim ve dönüşüm hızı en az onun kendi ekseni etrafındaki dönüşü kadar hızlıdır. Ancak bu dönüşümün hızını yakalayabilenler ayakta kalabilecek diğer herşey yok olup gidecektir. Dünya üzerindeki bu dönüşümü hızlandıran en önemli faktörler savaşlar ve küresel etkiler olmuştur. Nitekim Covid-19 Salgını dünya üzerindeki değişimin belki de en önemli faktörü olarak tarihe geçecektir. Salgın başladığında dünya liderlerinin yaptığı en akılda kalıcı cümleyi hatırlayalım;

Hayat normale döndüğünde, Hiçbirşey eskisi gibi olmayacak.

Eskiye dönmek elbette mümkün olmayacak peki bizler, özel eğitim camiası olarak bu değişimin bir parçası mi olacağız yoksa yok olup gidecek miyiz?
Hiçbir şey eskisi gibi olmayacaksa bugün artık konuşulması gereken şey yeni olan düzene dair ne yapacağımızdır. Süreci ön görebilen ve riski en iyi yönetenler en başarılı olanlar olacaktır.
Özel Eğitim bazen 10 yıl geriden gelen bir çocuğu akranına yetiştirme telaşıdır. İğneyle kuyu kazmaya benzeyen bu özel işin riskleri en iyi bertaraf edebilecek, süreci profesyonel bir biçimde ele alabilen akılcı adımlara ihtiyacı vardır.

2021'e sayılı günler kala bizler yeni dünya düzenine ne kadar yakınız, ne kadar hazırlıklıyız. Yoksa bizi felakete götürebilecek olan eskide ısrarımızı mı sürdüreceğiz.
Normal gelişim gösteren çocuklar için Eba Tv kısmen de olsa bu süreci üstlenebildi oysa özel çocuklar bu sürecin tamamen dışında kaldı. Şimdiki imkanlar çerçevesinde bu sürecin böyle devam edeceğini öngörüyorum. Çünkü özel eğitim bireye özgü programlar çerçevesinde yürütülebilen ve ancak yüz yüze başarılı sonuçlar doğurabilecek bir süreçtir.

Peki özel eğitim yeni dijital düzene nasıl uyumlu hale getirilebilir.
Öncelikle eğitimin doğrudan bir parçası haline getirilemezse de dijitalleşme özel bireylerin ve ailelerinin yaşantısını kolaylaştıran alternatif düzenlemelerle dönüştürülebilir.
1- Randevu alma işlemi dijital görüntülü sistem üzerinden gerçekleşebilir,
2- Hastane sürecindeki testler, rapor alma süreçleri dijital testlerle geliştirilmelidir,
3- Her yıl (Ram) raporu almak için önce randevu incele kurul ve randevu süreçleri için 3-4 kez Rehberlik merkezine gitmesi gerekmektedir.
Bu süreçlerin tamamında dijital argümanlar geliştirmek mümkündür.
4- Eğitim alan özel çocuklar eğitim süreleri, program takipleri, amaç ve kazanımlar gibi süreçler dijital ortamlarda geliştirilip, ilerlemeler aktif bir şekilde kayıt altına alınabilir.
5- Pandemi gibi özel durumlarda mücbir sebep yada memleketine kısa süreli tatile gittiği zamanlarda dijital ortamda eğitim olmasa bile danışmanlık hizmeti alabilir. (İsteğe bağlı olarak)
Hastanelerde uzun süren randevu, ilaç raporları yenileme, psikiyatri kontrolleri dijital ortamda sağlanabilir.

6- PTT ve banka işlemleri vasisi ile birlikte dijital ortamda yapılabilir.

7-Özel eğitim öğretmenleri de dijital çağın gereği olan süreçlerin parçası haline getirilmeli. Bu bağlamda her öğretmenin mobil uygulama geliştirme, dijital programlar veya içerikler üretme konusunda hizmet içi eğitimlere tabi tutulmaları gerekir. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığınca büyük maliyetleri olan hizmet içi eğitimler tamamen dijital platformlar üzerinden gerçekleştirilerek, zamansal ve ekonomik tasarruflar sağlanabilir.
Eğer bir dijital düzen başlıyorsa bizde sahnede olmalıyız.
Yeni dünya düzenine merhaba demek için bir yerlerden başlamak lazım...
Selametle.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bahattin Demir Arşivi