Markalara yapılan protestolar

Gazze ve İsrail arasındaki çatışmalar 70. güne doğru ilerlerken gözler sivillere yönelik yapılan vahşice katliamlarda..

Yüzyıllardır süregelen İsrail ve Filistin arasındaki toprak meselesi, son olarak 7 Ekim 2023 tarihinde yeniden başladı ve hala devam etmektedir. Filistin halkının yıllarca mücadele verdiği ve kendi topraklarında azınlık olarak yaşamaya mahkum edildiği süreçte, İsrail ve ABD’nin destek vermesiyle Filistinli halka zorbalık ve baskılar katlanarak devam etmiş. En sonunda da Hamas militanlarının başlattığı Aksa Tufanı isimli harekatı başlatmıştı.

Çatışmaların başladığı günden bu yana özellikle yaşanan süreçte Türkiye, gerek arabuluculuk yöntemleri gerekse sivillerin hayatta kalması için yardım çalışmalarını dünya ve kamuoyu yakından takip ediyor. Bu yaşanan savaşın neticesinde binlerce sivil hayatını kaybetti.

Savaş sürecinde İsrail’e destek veren markalar ile askerlerin çekildiği fotoğraflar sosyal medyada oldukça dikkat çekti. Özellikle Türkiye’de, İsrail’e destek veren markalara protestolar başladı ve birçok markanın mağazalarına saldırılar düzenlendi.

Türkiye’nin her bir şehrinde ünlü kahve markasının şubelerine boykotlar ve pankartlarla, müşterilere “Alışveriş yapmayın” çağrısında bulunuldu. Siyasi parti mensupları ve önemli isimlerde yapılan bu çağrıya destek verdi.

Son olarak birkaç gün önce dünya lideri bir hazır giyim markasının yeni sezon koleksiyonu gündeme adeta bomba gibi düşmüş ve tepkilere neden olmuştu.

Yer alan “yeni sezon koleksiyon” çekimlerinde mankenlerin ellerinde beyaz çarşaflara sarılı bedenler ve görsellerdeki tabut figürleri “Gazze’de yaşanan katliamlarla dalga geçiliyor” benzetmesi yapılarak yüzlerce kişi tarafından eleştiri almasına neden olmuştu.

zara-protesto-kampanya.webp

Son olarak cereyan eden bu olay neticesinde marka, yaşanan koleksiyon fotoğrafları için özür dilese de, Twitter X üzerinden başlatılan “boycottzara” etiketiyle tepkiler hala devam ederek, yapılan açıklama vatandaşları tatmin etmediği görülüyor.

Elbette masum bebeklerin ve sivillerin vahşice katledilmesine sessiz kalınmamalı. Dünya, yaşanan bu olaylara karşı İsrail’in arkasında durmaya devam etse de Türkiye’de yapılan protesto ve tepkiler etkisini göstermeye başladı. Buna göre İsrail menşeili markaların “ürünlerini almayın” çağrısı markaları şimdiden zarara uğratmaya yetti. Ünlü kahve markası son 1 ayda %9 değer kaybederek yaklaşık 11 milyar dolar zarar etti.

İsrail menşeili markaların satın alınma oranı da ciddi düzeyde etkilendi. Buna göre her geçen gün büyüyen tepkiler devam ederken vatandaşlar da yaşananları, markaların ürünlerini tercih etmemekte buluyor.

Kimi vatandaş yaşanan protestolarda herhangi bir fikir ya da durum belirtmese de sessiz kalanlara da saldırı düzenlenmesi son derece yanlıştır. Özellikle ayrıştırmadan ve saldırgan bir tavır sergilemeden de İsrail’e destek veren markaları protesto etmek ve ürünlerini satın almadan da aslında boykot edilebileceğini gördük. Şubelere taşlı, sopalı ve silahlı saldırı düzenlemek protesto etme yöntemi değildir. Çünkü franchising yöntemi ile bu şubeler açılır ve kendi insanımızın malına, sadece o markanın adını kullanıyor diyerek zarar veriliyor. Fikir ya da düşünceler ne olursa olsun aslolan ötekileştirmemek ve kendi halkımıza zarar vermeden gerekli tavrı sergileyebilmekte..

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Nihan Konyalı Arşivi