Bürokrasiye karşı ilk galibiyet

Uzun zamandır beklenen yönetmelik yayımlandı. İşte yayınlanan Meb, Özel Özel Eğitim Kurumları ve rehabilitasyon merkezleri yönetmeliği.
http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/09/20190905-7.htm
“2018 yılında yönetmeliği bile belli olmayan (KDS) Kimlik Doğrulama Sistemi rehabilitasyon merkezlerinde kamera ile denetimi uygulanmaya başlandı. Uygulanmaya başlayan kameralı denetim sistemi kanun hükmünde kararname ile başlatıldı. Başlatılan sistemin maalesef bürokrasinin karanlık dehlizlerin de ve masa başında hazırlandığı için özel çocuklarımızın faydasına olacak model çalışmalar değil olumsuz yönde her gün neredeyse farklı bir ekleme, çıkrama, değişim gibi düzenlemelerle yönetmelikler çıkarılırdı.
Her ne kadar bürokrasinin bazı derinliklerinde yönetmeliğe belli müdahaleler yapıldıysa da bazı bu sefer başarılı olamadılar. Galip gelen biz olduk, kazanan özel çocuklar oldu. Sayın Cumhurbaşkanımız, Bakanımız, Bakan yardımcılarımız, Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürümüz Muammer YILDIZ ve Daire Başkanlarımız STK’lardan da sağlam destek alınarak yönetmelik Özel Eğitim Kurumları Federasyon Başkanı Yunus KILIÇ, Tüm Özel Eğitim Kurumları Rehabilitasyon Merkezleri Derneği Başkanı Faruk SEVİNDİK ve daha birçok sivil toplum örgülerinin desteğiyle beklenen yönetmelik yayınlandı. Emeği olan herkese özel gereksinimli bireyler adına teşekkür ederim.
 Artık liyakatsız karanlık dehlizlerde hazırlanan yönetmeliklerle değil çocuk aile merkezli çalışmalarla eğitim ve öğretim çalışmaları sürdürülecek.
Çıkan yönetmelik maddeleri ise çocukların yüzünü bu sefer güldürdü.
1.Kurumlarda çalışan meslek elemanlarına uzman öğretici tanımı getirildi.
2. 300 öğrenciye sahip olan merkezlerin 1 psikolog, 300 ve üzeri olan merkezlerde ise 2 psikolog zorunlu hale getirilmiştir. Daha önce resmi anlamda eğitim ve öğretime katılamayan psikologlar artık eğitime dahil edildiler. 
3.BEP Eğitim Planları devlet okuluna devam eden öğrencilerin kayıtlı olduğu okullarla paylaşılacaktır. Bu da şu anlama geliyor devlet okulları ve rehabilitasyon merkezleri birbiriyle temas halinde olacaklardır. Bu sayesinde okul-rehabilitasyon iş birliği sağlanacaktır. 
4. Fuzuli bir iş yükü dışında hiçbir katkısı olmayan İş Planı Sistemi tedavülden kaldırıldı. 
5.Telafi eğitiminde esneklik, 2 haftalık ders sayısı 3 ayda 12 iken yeni yönetmelikle beraber günde 3 bireysel haftada 4 bireysel veya 4 grup olarak değiştirilmiştir. 
5. Yaz ve tatil dönemlerinde verilemeyen eğitimler telafi olarak veriliyordu lakin belli bir ders sınırı olduğu için de tüm telafi eğitimlerini vermek mümkün değildi. Yapılan değişiklikle esnetilen telafi sistemi 12 aya uzatılmıştır.
6. Daha önce 8 hafta eğitim ve öğretime katılamayan öğrencilerin raporları sistemden otomatik olarak silinirdi bu süre 12 aya uza tıldı. Öğrenci 12 hafta devam etmese bile telafi hakkı baki kalacak ve hakları saklı kalacaktır.
7.Devlet okullarına devam eden öğrenciler yarım gün veli dilekçesiyle izinli sayılacak. Bu uygulama tam eğitim alan ve uygulama okullarında kayıtlı olan öğrencilerin rehabilitasyona gelse bile okul saati içinde olduğu için eğitime katılmamaktaydı. Yapılan değişiklik ile bu sorunda ortadan kaldırıldı. 
8.Fizik tedavi alması gereken ama obezitesi veya benzeri rahatsızlıklardan dolayı eğitime katılamayan öğrencilere evde eğitim alma hakkı tanınmıştır. 
9.Kurum giriş çıkışları 90 gün kayıt yapılacak şekilde kamera kaydı tutulacak. Öğrenci ve öğretmen giriş çıkışları için. Yaklaşık bir yıldır başlatılan kameralı denetim sisteminin yönetmeliği yeni çıktığı için lakin rehabilitasyon merkezleri sisteme yönetmelik yayınlamandan uygulamaya başlatılmıştır. Geç kalan madde diyelim buna da.. 
Tabi bu tür çalışma faaliyetlerinin düzenlenmesi güzel lakin temel ve herkesin kaçtığı büyük bir sıkıntı var eğitim-öğretim denetimleri maalesef sadece kurum bazlı veya devam eden etmeyen öğrenci bazlı yapılmaktadır. 
Bu denetim sistemi kabul edilir değildir. Yapılan denetim rapor veya maddelerde eğitimin kalitesi, personel yeterliliği, materyal yeterliliği, ailenin devam etme katılma zorunluluğu, gibi her hangi bir uygulama söz konusu değil yapılan denetimde sadece öğrenci geldi mi gelmediyse kurumu ilkinde para cezası bir sonraki hatada ruhsat iptali gibi sosyal devlet anlayışına uymayan bir sistemle eğitim öğretim olamaz. 
 Yapılan denetimler öğrencinin aldığı eğitim ön planda tutularak Öğrenci merkezli olmalıdır. 
Ram tarafından düzenlenen eğitim rapolarına sahip öğrenciler devam etmediğinde rehabilitasyon merkezleri sorumlu tutulmaktadır. 
Devamsızlık yapan öğrenci kurum tarafından ders girişi sehven bile yapıldığında kurum ruhsatları iptal edilmekedir. 
Devamsızlık hakkı devlet okullarında olduğu gibi özel gereksinimli bireylerde de olmalıdır. Devam etmeyen öğrenci kurumlar için kar sağlamamaktadır. Öğrenci devam etmese bile kurumların maaş,kira,ssk,fatura,kdv,servis, yakıt  gibi giderleri düzenli olarak devam etmektedir.  
Devamsızlık yapan öğrencilerin faturası rehabilitasyon merkezlerine kesilemez, yanlış uygulanan değerlendirilen bu sistem yeni den ele alınmalı ve sistem değiştirilmelidir. 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bahattin Demir Arşivi